چربی در بدن شما بیشتر در کجا ذخیره می گردد؟

در افراد مختلف تجمع چربی در نقاط تفاوتی اتفاق می افتد که علت های متفاوتی دارند و راه حل های متفاوتی برای از بین بردن آن وجود دارد. 6 نوع کلی در ادامه آمده است:

1.بالا تنه
2.اطراف کمر
3.باسن و ران‌ها
4.شکم
5.لگن و پاها
6.اطراف شکم و کمر

 

۱ تجمع چربی در بالاتنه

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که چربی‌های اضافی در بالاتنه‌تان (شکم، کمر و شانه) جمع می‌شود، این مشکل نشانه‌ای از رژیم غذایی نامناسب شماست. همه ما می‌دانیم که پرخوری و خوردن غذاهای شیرین، از عوامل اصلی ابتلا به چاقی و افزایش وزن است. با کاهش مقدار غذای روزانه و اضافه‌کردنِ برنامه ورزشیِ ۳۰ دقیقه‌ای به برنامه روزانه‌تان، قطعاً نتایج فوق‌العاده‌ای خواهید گرفت.

طبق نظر پزشکان، چنین افرادی باید وعده غذایی‌شان را سبک‌تر کرده و تعداد آن را بیشتر کنند (مثلاً ۵ بار در روز)؛ به این‌صورت که سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام و دو میان‌وعده هم در بین وعده‌های اصلی بگنجانید.

نکته مهم: به این مورد حتماً دقت داشته باشید، غذاهایی که انتخاب می‌کنید حتماً سالم و مغذی باشند؛ مثلاً اگر عادت دارید در محل کار خود خوراکی و تنقلات ناسالم میل کنید، بهتر است سبک تغذیه‌ای خود را تغییر داده و به‌سراغ میوه‌ها و ساندویچ‌های سالم بروید و در هفته حداقل سه بار ورزش کنید.

 

۲ تجمع چربی در اطراف کمر

این افراد معمولاً عاشقِ شکلات و مواد غذایی شیرین هستند؛ اما باید بدانند که مصرف بیش‌ازحد شکلات، بیشتر به علت افسردگی، استرس یا اضطراب است. بنابراین باید از محیط‌های استرس‌زا دوری کنند. راه‌حل کلی نیز این است که آرام آرام سعی کنند شیرینی‌های مصنوعی (شکلات و آبنبات) را با شیرینی‌های طبیعی و سالم (میوه‌ها) جایگزین کنند.

 

۳ تجمع چربی در باسن و ران‌ها

چنین مدل اضافه وزنی، احتمالاً به‌خاطر مصرف زیاد گلوتن است. می‌توانید آرام آرام مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن (گندم، جو و چاودار) را کم کرده و به دنبال برنامه ورزشی شخصی برای خودتان باشید، تا خیلی زود تأثیر آن را ببینید. گلوتن همان پروتئین موجود در گندم و جو است که باعث کش آمدن خمیر نان و در نهایت ترد شدن آن می‌شود.

فراموش نکنید که مدت طولانی در محل کار یا جلوی تلویزیون بی‎حرکت ننشینید، بهتر است هر ۶۰ دقیقه بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. اگر احساس حالت تهوع و یا خستگی داشتید یا دائماً دچار یبوست می‌شوید، باید بدانید که بدنتان ویتامین و مواد معدنی مورد نیازش را به مقدار کافی دریافت نکرده و باید در رژیم غذایی روزانه خود تجدید نظری داشته باشید. (هفت تمرین برای از بین‌بردن چربی زیر بغل)

 

۴ تجمع چربی در اطراف شکم

اگر چربی اضافی، فقط در نواحی اطراف شکم شما جمع می‌شود، لازم است بدانید که این مشکل به سیستم تنفسی شما بازمی‌گردد. بهتر است از استعمال دخانیات، نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای سنگین دوری کنید. ورزش‌کردن نیز به آب‌کردن چربی‌های این نواحی کمک زیادی خواهد کرد؛ بهتر است به‌سراغ تمرینات عضلات شکم و کاردیو (هوازی) بروید و حتماً این‌گونه تمرینات را داخل برنامه ورزشی روزانه خود بگنجانید. (چربی‌سوز توپ!)

 

۵ تجمع چربی در لگن و پاها

افرادی‌که بیشتر، چربی در لگن و پاهایشان ذخیره می‌شود، معمولاً دچار مشکلات مربوط به گردش خون هستند؛ البته علاوه‌بر این‌ها این مورد می‌تواند ارثی باشد. بهترین راه‌حل برای چربی‌سوزی این نواحی، استفاده از پله‌ها و دویدن است. (پله‌های خانه را تبدیل به ماشین چربی‌سوز کنید!)

نکته مهم: اگر واریس داشتید، بهتر است قبل از انجام تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

 

۶ تجمع چربی در اطراف شکم، کمر و پهلوها

سبک زندگی بدون تحرک و بدون فعالیت بدنی، باعث مشکلات زیادی برای سلامتی فرد می‌شود، مورد شماره یک و شش، رایج‌ترین نواحی ذخیره چربی در بین ایرانیان است. برای آب‌کردن چربی‌هایی از این دست، باید سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و فعال‌تر شوید (چگونه چربی شکم را آب کنیم؟). نشستن‌های طولانی روبه‌روی تلویزیون و رایانه، بدون شک تأثیر زیادی در تجمع چربی خواهد داشت. به هر بهانه‌ای که شده از خانه خارج شوید و شروع به قدم‌زدن کنید، البته قدم‌زدن تأثیر معجزه‌آسایی نخواهد داشت؛ اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را بگیرید، باید به‌سراغ ورزش روزانه و انتخاب یک برنامه ورزشی شخصی‌سازی شده بروید تا از تمام فواید ورزش و چربی‌سوزی اصولی بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *